ŠÍLENÝ VÍKEND aneb LUMPÍK BOJUJE O ŽIVOT!

16. listopadu 2009 v 21:09 | Lumpík |  Náš veveřáček Lumpík
MBD (Metabolic Bone Disease), metabolické onemocnění kostí

ŠÍLENÝ VÍKEND aneb LUMPÍK BOJUJE O ŽIVOT

V tomto článku bych chtěla VELICE UPOZORNIT VŠECHNY MILOVNÍKY A CHOVATELE VEVEREK (ALE I JINÝCH HLODAVCŮ) na nebezpečnost konzumace OŘECHŮ A SEMÍNEK!!!

Protože máme i my naše veverky moc rádi, dopřáváme jim často oříšky a denně různá semínka (slunečnicová, piniová, dýňová…). Měli jsme radost, že jim tak chutnají a těšili jsme se, jak jsou pro ně zdravé, plné vitaminů, olejů a minerálů. …
V pátek ráno, když jsme vstávali do práce jsme si všimli, že se náš Lumpík hrozně potácí. Byl jako opilý, nemohl se vůbec udržet na nohou, přepadával na stranu, hlavičku stále vytáčel nahoru k nebi a hrozně se drbal na uších, krku a klepal stále hlavou.. Ve čtvrtek večer byl ale ještě naprosto v pořádku!
Jeho oči byly vytřeštěné, do široka otevřené, krvavé a my se vyděsili, že je přiotrávený nebo že v noci někde spadnul a bouchnul se do hlavy a má otřes mozku.
Martin s ním zůstal dopoledne doma a vyčkávali jsme, jestli se jeho stav nezlepší. V poledne mi ale volal, že se jeho stav horší, Lumpík leží na boku, je v křečích a nemůže se postavit na nožky. Při tom všem měl ale Lumpík velkou žízeň a hlad. Stále hledal něco k jídlu a pil hodně moc vodu.

Nečekali jsme a vyrazili v Mnichově na kliniku. Bohužel, ani v Německu nemají veterináři velké zkušenosti s veverkami. Našli jsme sice specialistu na hlodavce, ale ten za celou jeho dlouholetou praxi veverku ještě neošetřoval. Pro všechny případy jsme měli po ruce naši knihu s přesnými medikamenty a dávkováním pro veverky. Měli jsme strach, aby se kvalifikovaní němečtí veterináři neurazili, ale byli jsme velmi mile překvapení. V knize si našli, co potřebovali, přesné medikamenty a dávkování a tak Lumpík dostal okamžitě kortikoidy, antibiotika a vitamin B. Odjeli jsme domů plni naděje, že se jeho stav zlepší..
Opak byl ale pravdou. Celou noc jsme nespali, Lumpíčkovi bylo moc zle, vůbec nevěděl, kde je, Martina několikrát do krve pokousal, protože měl jakési "halucinace". Stále se před něčím schovával, utíkal, děsil se zvuků, které jsme my neslyšeli. Mysleli jsme, že má nádor v mozku nebo prodělal mozkovou mrtvici. Všechny jeho příznaky tomu totiž napovídaly… ochrnula mu půlka těla a zadní nožičky tahal bezvládně za sebou… Byli jsme zoufalí! Lékaři nedokázali udělat žádné testy, podle kterých by zjistili, co Lumpíkovi je. Nikdo totiž nemá "tabulky veverek", tzn.co mají vlastně přesně mít v krvi, v bobečkách, jeho hlavičku nedokázali zrentgenovat (CT), protože je to moc malé zvířátko.. Točili jsme se v bludném kruhu... Přes slzy jsme neviděli, bylo tak hrozné ho vidět, jak se plazí, klepe, třese, oči vytřeštěné.. Ale bolesti žádné neměl, jen byl hodně silně dezorientovaný a hodně jedl (bohužel zase oříšky) a pil.

V zoufalství jsme Lumpíčka natočili na video a poslali s žádostí o pomoc a určení diagnózy všem známým veterinářům a všem chovatelům a záchranářům veverek. Hledali jsme celé dny a noce na internetu ale nic nenacházeli.. Mohla to být OTRAVA, MRTVICE, NÁDOR V MOZKU, VIROVÉ ONEMOCNĚNÍ, ZÁNĚT STŘEDNÍHO UCHA…
Náš dobrý kamarád veterinář nám domluvil termín u specialisty na hlodace v Brně, tak jsme se chystali, že v neděli vyrazíme. Měli jsme ale hrozný strach, že nám do té doby Lumpíček umře..
V noci jsem vstávala a kontrolovala ho. Jednu chvíli už jsme myslela, že zemřel.. Byl tak chladný a zdálo se mi, že nedýchá. Začala jsem brečet, sevřel se mi žaludek a vzala jsem ho opatrně do rukou.. v tu chvíli se Lumpíček pohnul a pootevřel oči.. Věděla jsem, že je zle, musíme rychle něco dělat!!
V noci jsem volala na veterinu a vyrazili jsme na kliniku. Lumpíček bych chladný, lehký jako hadříček a pořád strašně pil. Přes slzy jsme neviděli na cestu, když jsme ho nesli dlouhou chodbou zabaleného do hadříčků ve vlněné čepici.. Doktor už na nás čekal, rychle Lumpíčka napojili na kapačku a jaký si přístroj a my jen stáli, modlili se, aby nám neumřel, pili kafe a čekali, čekali a čekali…

Lumpíček byl bojovník! Hroznou sobotní noc přežil a lékař ho stabilizoval a my si ho zase odnášeli domů, krátce nad ranními hodinami, protože je na mě hrozně fixovaný a v cizím prostředí by prý určitě zemřel. ...to už ale byla neděle ráno a já dostala odpověď od jedné specializované lékařky na veverky z USA (Colorado). Obdržela můj emali s videem a téměř na 100% typovala na onemocnění zvané MBD Metabolic Bone Disease, METABOLICKÉ ONEMOCNĚNÍ KOSTÍ.

Některá jídla, která lidé dávají veverkám obsahují příliš mnoho fosforu. To může mít za následek nerovnováhu mezi vápníkem a fosforem, což může oslabit kostí, orgány a nakonec srdce a MOZEK (totální odvápnění!).
Toto onemocnění postihuje veverky, které ve své potravě mají často ořechy.

Ořechy, semínka, arašídy, vlašské ořechy, lískové ořechy ale i kukuřice, piniová a slunečnicová semínka obsahují velmi vysoké množství FOSFORU! Pokud jí veverka více než dva ořechy TÝDNĚ!!!, může se nemoc velmi snadno vyvinout.

Napsala nám, že Lumpík potřebuje okamžitě vápníkové náhražky (rozdrcené tablety, speciální vápník-prášek pro ještěry) s vitamín D, protože bez něho jeho tělo nedokáže vápník zpracovat a vstřebat do těla. Rozdrcenou maličkou část tabletky smíchat s jablečným či jiným džusem a podat veverce. Veverka v těchto dnech nesmí běhat, protože by si mohla lehce způsobit zlomeniny. Musí si v malé kleci udržet svou energii, aby se mohla uzdravit. Rovněž se zvířátko nesmí nachladit (klec dát k topení).
A TO NEJHLAVNĚJSÍ BYLO OKAMŽITĚ VYSADIT VŠECHNY OŘECHY, SEMÍNKA, SLUNEČNICI, KUKUŘICI ALE I LUŠTĚNINY (RÝŽE, ČOČKA..). Všechno, co má vysoký obsah fosforu!

Protože jsme byli zoufalí a náš lékař nedokázal určit diagnozu, ořechy jsme pro jistotu vysadili a začali podávat vápník s vitaminem D. Považovali jsme to za totálně bláznivé, že veverkám vadí ořechy… ale neměli jsme co ztratit. Tento mail z Colorada jsem také přeposlala našemu veterináři v Mnichově a volala mu, co si o tom myslí. On mi celý šťastný a rozjařený volala, že mu to všechno zapadá do sebe, ty příznaky a vše a že se s touto chorobou už několikrát setkal, ale u koček. U hlodavců tato choroba ještě nebyla diagnostikována. Okamžitě jsme vysadili antibiotika a kortikoidy a začali Lumpíčka dopovat calciem (vápník). Předávkováním calcia se nic nestane, tělo ho prostě vyloučí. Ale vitamin D je velmi nebezpečný, tělo ho vyloučit nedokáže, proto jsme museli opravdu jen ojediněle přidat trošku k vápníku.

Celou neděli Lumpíček prospal, ale když večer vstal, sice tahal zadní nožičky bezvládně za sebou, hlavičku měl na stranu, ale zmizel mu ten jeho vyděšený, ustrnulý výraz z obličejíku a snažil se doplazit k mističce s vodou a ovocem, zeleninou a čerstvými červíky, samozřejmě silně "povápněnými" . U mističek jsme ho museli držet, protože se stále moc silně třásl, padal a překlápěl se na pravou stranu. I na jeho "kočičím WC" jsme ho museli držet, aby se vůbec mohl vyčůrat. Několikrát spadl na bok ale byl tak slabý, že neměl sílu se znovu postavit, tak zůstal ležet a čůral v leže. Byl na něj tak hrozný pohled, srdce nám to rvalo! Stále se jen potácel na pohovce, chvíli zůstal ležet, nabíral dech, v leže na boku jedl, všechno mu padalo, nic v pacičkách nemohl udržet, jak se mu třásly… Bylo to něco hrozného a nikomu to nikdy nepřejeme zažít.
Neskutečná BEZMOC!

V pondělí jsme jeli na kliniku, kde lékař s potěšením konstatoval zlepšení, Lumpík dostal ještě pár injekcí(které neuvěřitelně statečně snášel bez jediného pípnutí) s minerály a vitaminy, homeopatické doplňky, sekané bylinky pro hlodavce a nám, když nás viděl, podal doktor ruku, uvařil silné velké horké kafe a řekl:" SAKRA DOBRÁ PRÁCE S TOU AMERIKOU!"


Od té doby musí Lumpíček denně dostávat vápník, musí být ozařován žárovkou pro terária, která vytváří v těle vitam D, důležitý při vstřebávání vápníku do těla a baštit smí jen ovoce, zeleninu, větvičky s pupeny na koncích a hlavně BÍLKOVINY (jogurt, sušené veverčí mléko, červíky, vajíčka..).

Na internetu jsme našli několik cenných rad (bohužel informace o této chorobě u hlodavců jsou pouze na amerických stránkách, na německých ani českých není ani zmínka!).V USA existují i speciální krmení pro veverky a hlodavce, kteří trpí právě touto chorobou. Zoufale jsme se snažili sem některé dostat, i náš veterinář dělal maximum, ale bohužel, americké firmy do Čech ani Německa neexpedují a my žádného známého, který by toto speciální krmení v USA koupil a nám domů zaslal, nemáme.Kdyby jste náhodou měli a mohli nám tak pomoct, prosím, OZVĚTE SE NÁM! PROSÍM!

LUMPÍKA STAV SE KROK ZA KROKEM LEPŠÍ A JÁ CHCI TOUTO CESTOU VAROVAT VŠECHNY CHOVATELE A MILOVNÍKY VEVEREK A JINÝCH HLODAVCŮ, ABY DÁVALI POZOR NA KONZUMACI OŘECHŮ A SEMÍNEK A PODÁVALI JE OPRAVDU JEN OJEDINĚLE JAKO ZCELA VYJÍMEČNÝ PAMLSEK!VE VĚTŠÍM MNOŽSTVÍ PAK ODVÁPŇUJÍ TĚLA VAŠICH MILÁČKŮ A POMALU JE TÍM ZABÍJÍ!!!!!

Veverky v přírodě také samozřejmě konzumují ořechy, ale jen v sezoně a jen několik denně.Zbytek si zahrabou nebo uschovají. Rozhodně nebaští slunečnicová semínka a ořechy DENNĚ,PO CELÝ ROK jako veverky v zajetí. Na závěr přikládám několik videí našeho Lumpíčka v době nemoci, abychom tím pomohli, případně zabránili úmrtí vaši veverky.
Prosím, máte-li doma veverku nebo znáte-li chovatele, přepošlete jim tyto informace!
Podle našich informací je to dosud NEROZPOZNANÁ CHOROBA, která byla u hlodavců špatně diagnostikována a hlodavci ji podlehli, protože byla diagnostikovaná otrava, nádory v mozku, úrazy hlavy aj…. Stále jen, jsou to pro veterinární medicínu JEN VEVERKY. Ale pro nás to zvířátko znamená MNOHEM VÍC!

VIDEO: onemocnění Lumpíčka - METABOLICKÉ ONEMOCNĚNÍ KOSTÍ


Určení diagnózy: MBD!!!

Speciální UV lampa pro vytváření vit.D

Léčení zářením a Lumpíčkovy první stabilní krůčky















...a my dále bojujeme, aby Lumpíček byl zase zdravý, čiperný veveráček
 

15 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Tomík Tomík | 18. listopadu 2009 v 14:09 | Reagovat

Páni, to je docela hrozný! Vůbec jsem nevěděl, že něco takového existuje! To je fakt dobrý typ! Díky za info!Ode dneška dostanou veverky oříšky jen v neděli..

2 Peťa Peťa | 19. listopadu 2009 v 18:10 | Reagovat

To je strašné! vůbec si to nedokážu představit :((. úplně mí vrhkly slzy do očí, když jsem to četla. držím Lumpíkovi palce!!!

3 Dáša Dáša | 19. listopadu 2009 v 21:35 | Reagovat

Kamarádka mi přeposlala informace o Lumpíčkovi. Bohužel nám na téměř stejné příznaky zemřel v létě náš burunduk Chip. Bylo mu 2,5roku.Veterinář ho léčil ale mysleli jsme, že má něco s mozkem (nádor), stále se motal a ochrnoval. Moc nás mrzí, že jsme to nevěděli dřív! Vlastně jsme ho zabili sami, ořechama. Dostával je každý den. To je fakt hrozné! Jaktože o tom veterináři nevědí?????

4 "bába čiči" "bába čiči" | Web | 27. listopadu 2009 v 21:26 | Reagovat

Přeji Lumpíkovi rychlé uzdravení a držím všechny palečky.

5 Lumpík Lumpík | 30. listopadu 2009 v 21:00 | Reagovat

Ahojky, děkujeme moc za reakce a hlavně za lavinu emailů!Vynasnažíme se všem co nejdříve odpovědět, zaslat informace a veverčí léky. Všech veverek, které na stejné příznaky již zemřeli nám je NESMÍRNĚ LÍTO!!!Lumpíkovi se daří již dobře, tu a tam ještě stočí hlavičku na stranu ale už běhá a skáče jako čamrda.. Speciální krmení pro veverky po velikém úsilí z USA přišlo, tak plně doufáme, že pomůže..

6 Gabuldik Gabuldik | Web | 13. prosince 2009 v 18:26 | Reagovat

Mohla bych se zeptat jestli je už Lumpík zdraví? Né že bych vás znala ale už několik dnů se chodím dívat na tento blog a je mi Lumpíka moc líto.Děkuji za odpověď

7 Lumpík Lumpík | E-mail | 16. prosince 2009 v 14:14 | Reagovat

Ano, je. Už téměř uplně.Musí držet přísnou dietu (žádné oříšky)a dostává speciální krmení pro veverky, které nám zaslala záchranná stanice z USA. Lumpík běhá už zase jako čiperka a je teď tlusťoučký jako kulička, protože pořád baští..Určitě sem během Vánoc nějaké fotečky dodáme.. HEZKÉ VÁNOCE!

8 verushka verushka | 27. prosince 2009 v 17:31 | Reagovat

to je dost smutný:-(

9 vlockaaa vlockaaa | E-mail | 28. prosince 2009 v 21:16 | Reagovat

Moc ho LITUJU!

10 dAeGOn dAeGOn | Web | 5. ledna 2010 v 23:21 | Reagovat

Vážně vás obdivuji, já mám teď něco podobného se svým plšíkem a jelikož jsem z Brna, tak zítra mířím na specializovanou veterinu pro hlodavce, kde mi snad řeknou co a jak.. :(

11 DancexD DancexD | 9. ledna 2010 v 20:59 | Reagovat

To ne je příšerná nemoc! Odtedka osmák alex nebude dostávat ořechy! :((((

12 Meibe Meibe | E-mail | Web | 21. ledna 2010 v 19:39 | Reagovat

Teda jsem ráda že už je téměř uzdravený a přeji Lumpíčkovi zdraví a štěstí do života ať už ho žádné nemoci netrápí!!:) A to samé i jeho Veverčí kamarádce!

13 Wet Wet | Web | 22. ledna 2010 v 20:33 | Reagovat

Posmrkávala jsem.... Je to strašné, když vám zvířátko onemocní a v tomto případě ještě horší, že nikdo neví, co to je.... Můj táta jezdí výjimečně na služební cesty do Ameriky, nevím, ale jestli tam zase někdy pojede, tak ho požádám, jestli by se vám po nějakém tom krmení nepodíval... Pokusím se vám vyjít vstříc, veverky jsou úžasní tvorečkové a když jsem ho chudáčka viděla.... :-(

14 Wet Wet | Web | 22. ledna 2010 v 20:34 | Reagovat

[13]: [5]: Jestli tedy budete ještě to kmení potřebovat?!

15 Lumpík Lumpík | 23. ledna 2010 v 11:44 | Reagovat

Dobrý den, moc děkujeme ale léky i krmení jsme nakonec sehnali i tady v Německu. Ještě jsme několikrát přiobjednávali, ohlásilo se nám několik desítek chovatelů hlodavců, kteří se se stejným onemocněním v lehčí formě také delší dobu perou.Veverkám to moc chutná, mají po tom krásnou lesklou srst, hodně elánu.. snad jim zdraví zůstane i do budoucna..

16 LusyW LusyW | E-mail | Web | 23. ledna 2010 v 18:42 | Reagovat

Chválím hlavně vás, že jste dokázali dohledat informace až z Ameriky a zachránili tak svého Lumpíka a možná pomohli i dalším :)

17 Lucka Lucka | Web | 24. ledna 2010 v 10:12 | Reagovat

Tada páni! Jste normálně frajeři! to je dost dobrá práce! Klobouk dolu!!!

18 Alue Alue | E-mail | Web | 24. ledna 2010 v 17:08 | Reagovat

Já jsem odmala vyrostla s morčaty, která dostávala vždycky normální směs ze zverimexu, takže jsem nikdy odvápnění hlodavce nemusela zažít.. na ty videa jsem se nemohla ani dívat, je to hrozný pohled.

19 František František | E-mail | Web | 30. ledna 2010 v 14:52 | Reagovat

To, co jste pro své zvířátko podnikli je tak obdivuhodné a současně samozřejmé. Každý, kdo má doma živého tvora by se měl o něho starat alespoň z poloviny, jako Vy. Máte můj nejhlubší obdiv a úctu.

20 lucinqademilovato lucinqademilovato | 9. února 2010 v 15:11 | Reagovat

ahoj jmenuji se lucka a chci se zeptat jak se dari lumpickovi nechci se nejak vtirat ale zajima me to je my ho moc lito tak at se mu hezky dari a dekuji za odpoved

21 Karel Karel | 14. února 2010 v 18:54 | Reagovat

Tak co, přežil?

22 LUMPÍK LUMPÍK | 24. února 2010 v 22:02 | Reagovat

Ano, Lumpík je v naprostém pořádku, jakmile budu mít víc času, přidám určitě další fotografie, videa a novinky..
Lumpíček je zase uplně zdravý, veselý, má krásnou lesklou hustou srst a je jako medvídek kulička s dlouhými štětičkami na uších. VL.

23 olinahorakova olinahorakova | 25. února 2010 v 18:30 | Reagovat

Jsem moc ráda žeto dobře dopadlo.Přeji hodně zdaru a štšstí.

24 Sára Sára | 3. dubna 2010 v 8:42 | Reagovat

chudáček jaktože nikdo nevěděl že veverkám nedělají dobře oříšky =(

25 ethnea ethnea | Web | 16. dubna 2010 v 4:21 | Reagovat

Tyjo, normalne jsem skoro pulku clanka probrecela. Desive.
Chovam doma tri osmacky, to jsou taky takovi drobecci.
Nejhorsi je, kdyz clovek nevi, co se deje, nedokaze pomoci a jen se na tu hruzu musi divat.
Preju vam vsem, at se dari. Hlavne, ze to melo stastny konec.

26 Raeonk Raeonk | 18. května 2010 v 19:46 | Reagovat

pravě jsem dočetl vaš članek a příspěvky jsem moc rád že jsem na něj narazil bohužel touto nemocí mi onemocněli pískomilové a před cca týdnem mi samec (Kodo)zemřel tak doufam že díky vašemu članku přežije alespon samička (Podo)
a hned vyřazuji z krmení oříšky a luštěniny jak u pískomilů tak činčil
(moc děkuji že jste tento článek uveřejnili)

27 Marek Marek | E-mail | 13. června 2010 v 12:47 | Reagovat

Ahojte, tak toto bi ma nikdy nenapadlo,moj Burunduk teda zrejme uhynul na tuto chorobu, pred jarou som spozoroval ako cuva a toci sa do kruhu, proste zvlastne spravanie, potom uz vobec nepapal slnecnicu iba jablko a orechy,ale aj to som si asi myslel pretoze schudol a orechy nosil len vo vakoch,umrel 11.6.2010 po navsteve u veterinara,mam este jednu samicku Burunduka cize musim zmenit stravovanie atd. Jeho smrt ma zlomila, mal som ho skoro 3roky a bol uzasny kamarat.

28 Marek SK Marek SK | E-mail | 5. července 2010 v 21:14 | Reagovat

Po kratkom case som sa sem zase dostal, momentalne musim zacat riesit problem zo srstou pod krkom ktory ma moja samicka Burunduka, no este stale ma trapia spomienky na 11.6.2010 kedy som prisiel po 3 rokoch o uzastneho Burunduka Riska po MBD. Drzim Vam palce, zelam vela uspechov a stastia ohladne vevericiek.

29 Erika SK Erika SK | 19. září 2010 v 22:45 | Reagovat

Ahojte, som veľmi rada, že som natrafila na tento blog. Odteraz môjmu burundukovi Čikovi vysádzam orechy a slnečnicu z jedálička. Mám ho už asi rok a pol a oriešky so slnečnicou dostával každý deň (niekdy aj dva oriešky za deň). Ani by mi len nenapadlo, že oriešky môžu veveričke uškodiť(našťastie zatiaľ mu ohľadom tohoto nič nie je). Pôvodne som hľadala na internete riešenie na iný problém, ktorý môj Čiko má. Už niekoľko mesiacov má miestami úplne vypadanú srsť. Neviem čo to je, dočítala som sa niečo o parazitoch (možno z mačiek). Ale nikde som sa nedočítala, čo mám robiť aby mu to prešlo a srsť mu opäť narástla. Mám o môjho miláčika strach. prosím, neviete mi niekto poradiť, čo to presne môže mať za chorobu a čo mám robiť aby sa vyliečil? Za odpoveď vám vopred Ďakujem.

30 nana nana | 17. prosince 2010 v 10:30 | Reagovat

Veľmi pekne Ďakujem vďaka tomuto príbehu sme myslím zachránili veveku.Ale prosím čo by sme mali dávať teda veverky ako potravu ked nie oriešky a semienka ? ♥♥♥

31 Palo SK Palo SK | E-mail | 19. června 2011 v 17:53 | Reagovat

Cca 1 rok mame sysla richadsona a tento tyzden po prichode z prace nas Scooby nebehal iba tahal zadne labky. Mysleli sme si ze niekde spadol, nakolko je cez pusteny v obyvacke. Ihned sme isli na pohotovost do BA. Na kontrole rontgenom nebola zistena ziadna zlomenina. Dostal inekcie (vitamin a proti opuchu). O dva dni je uz lepsie, zacina pouziva aj zadne labky. Nevie sa ne este postavit ale rozdiel je viditelny. Dakujeme za tento clanok a budeme informovat aj zverolekara. Vedeli by ste poskytnut nazov krmiva pripadne kde sa da objednat.

32 karin karin | 8. října 2011 v 17:01 | Reagovat

nejhezčí♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

33 Nickolay Nickolay | E-mail | Web | 6. prosince 2011 v 22:47 | Reagovat

Moc hezký článek =).

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama